Mulle viikonloppu oli samaan aikaan rentoa lomailua koulusta, mutta samaan aikaan jonkin verran 'työtä'. Halusin vieraideni viihtyvän mahdollisimman hyvin, joten halusin kaiken sujuvan mutkattomasti. Vaikka tunnen kaupunkia jo jonkin verran, kohtaan joka päivä silti uusia juttuja. Pitää selvittää julkisten aikatauluja, ottaa selvää turistikohteiden aukiolosita, lipuista yms, löytää kivoja rafloja/kahviloita (onneksi niitä on niin paljon!) ja tietenkin samaan aikaan nauttia vieraiden läsnäolosta. Musta on aivan ihanaa kun vieraita käy täällä, mutta se on myös todella voimia vievää. Kunnon yöunet oli tarpeen joka yö. Ollaan juteltu mun kämppisten kanssa tästä myös jonkin verran. Kaikki on aina ihan naatteja kun vierailijat lähtevät. Ja se on ihan pelkästään johtuu siitä, että haluaa vieraiden viihtyvän. Mulla onneksi oli helpot hostattavat, he eivät juuri vaatineet. Mentiin aikalailla fiilisten mukaan, tietenkin muutamia suunnitelmia takaraivossa pitäen. Ja meillä oli ainakin mun mielestä tosi hauska viikonloppu!
Koko syksyn täällä on ollut todella lämpimät ilmat ja onneksi vieraideni pidennetty viikonloppu oli myös täynnä aurinkoa. Nautin suuresti kun lokakuun alussa pystyi vielä syömään terassilla illan pimetessä, monet vielä t-paidoissa. Mä pidin visusti neuleen päällä koska olen niin vilukissa. Käytiin viikonlopun aikana monissa niin kivoissa ravintoloissa ja kahviloissa, joista suurin osa oli myös minulle uusia. Ehdoton uusi suosikkini oli Le Pain Quotidien, jossa kävimme aamupalalla joka aamu. Kyseisen ketjun kahviloita on Amsterdamissa useampia, ja yksi niistä sijaitsi juuri hotelliamme vastapäätä. Kerrassaan ihana paikka! Luomutuotteita, tuoreita marjoja ja hedelmiä, hyvää kahvia jne. Erityisesti omeletit veivät kyllä kielen mennessään.
Muutamassa museossa tuli käytyä. Jos asuu Amsterdamissa pidempään, kannattaa ehdottomasti hommata Museumkaart. Maksoi muistaakseni about 60€ ja sillä voi rällätä museoissa niin paljon kuin haluaa. Kortteja myydään myös netissä käytettyinä (vaikka se periaatteessa on henkilökohtainen) joten sieltä kannattaa myös vilkuilla.
Mä vinguttelin mun korttia Van Gogh Museossa sekä Anne Frankin Talossa. Noi on kyllä ehdottomasti 'must see' kun täällä tulee käymään. Museoihin kannattaa ehdottomasti mennä heti aamusta, mieluiten heti kun ne aukeavat. Ja varsinkin Anne Frankin Taloon (joka on todella pieni ja TODELLA suosittu) kannattaa mennä arkipäivänä. Me mentiin maanantaina, oltiin siellä 10 minuuttia aukeamisen jälkeen ja silti jonotettiin 1,5 tuntia. Mutta oli se sen arvoinen. Henkeäsalpaavan upea. Ja antoi ajattelemisen aihetta ehdottomasti.
Kerrassaan upean viikonlopun jälkeen mä suuntasin perheeni kanssa samalla lennolla Suomeen lomalle. Ihanaa oli nähdä ihmisiä siellä! Ikävän suuruutta ei oikeastaan tajua vasta sitten kun näkee ihmisiä. Kuinka olikaan ikävä! Loma Suomessa meni todella nopeasti ja nyt olen taas kiinni arkirutiineissa täällä. Jos pitäisi tällä hetkellä valita yksi paikka, joka on koti, se olisi täällä.
Ihanaa viikkoa!




