maanantai 29. syyskuuta 2014

A week with good food and even better company

Viime viikko pyöri aikalailla hyvän ruuan ympärillä. Meillä nimittäin oli ensimmäinen keittiötunti, ja viikonloppuna järjestettiin kämppisten kanssa suuri synttäri-illallinen.

Keittiötunti koulussa oli mielenkiintoinen. Aiheena oli eri maiden ruokakulttuurit, osa 1. Meidän oli etukäteen pitänyt tutustua eri maiden ruokakulttuureihin pienissä ryhmissä. Meidän ryhmällä oli aiheena Unkari, Romania ja Bulgaria. Lisäksi olimme etsineet reseptejä, joita aioimme tunnilla valmistaa. Keittiötunti oli todella erilainen kuin mitä meillä TAMK:ssa on. Ensinnäkin, meininki muistutti mua lähinnä yläasteen kotitaloustunneista. Toiseksi, täällä ei olla läheskään yhtä tarkkoja kuin Suomessa. Meillä sai olla omat kengät ja vaatteet, joiden päällä oli esiliina. Korut sai kaikki olla yllä ja hiukset oli ok kun oli vaan jotenkin vähän kiinni. Erilainen kokemus! Meininki oli tosi kaukana ammattikeittiöstä, mutta tämä oli todella virkistävää vaihtelua. Keittiöllä ei ollut suurtalouskeittiön laitteita, vaan pienet koneet ja joka ryhmälle oma työtaso. Tiskit tiskattiin lopuksi käsin, sillä tiskikonetta ei ollut. Jos jotenkin voi siis kuvailla niin kotitaloustunnit yläasteelta. 
Lopuksi maistelimme yhdessä tuotoksiamme ja samalla keskustelimme eri maiden ruokakulttuureista. Opin valtavasti ja oli mukavaa maistella ruokia eri maista. 



Viikonloppuna tosiaan tiedossa oli juhlaa. Yksi rakkaista tanskalaisista kämppiksistäni täytti viikonloppuna 25 vuotta, joten järjesteimme lauantaina juhlat. Alunperin tarkoitus oli mennä illalliselle ravintolaan, mutta päätimme järjestää illallisen kotonamme. Koristelimme keittiön ilmapalloilla, koristenauhoilla, Tanskan lipuilla ja isolla synttärikortilla. Illalliseksi päädyimme valmistamaan "riisirullia" (onkohan niille suomeksi joku parempi nimi?!). Käärimme paljon eri vihanneksia, kanaa, maapähkinävoita, hapanimeläkastiketta ja mausteita riisikuoren sisään. Ihan superhyvää! Niitä varmasti on Suomessakin, ei vaan ole koskaan tullut mun kohdalla vastaan. Mutta ehdottomasti haluan syödä uudelleen. Tosi hyvää! Jälkkärinä tietenkin synttärikakku. Olimme leiponeet toisen tanskalaisen ystäväni kanssa synttärisankarille Oreo-vaahtokarkki-brownien synttärien kunniaksi. Lisäksi hyvää viiniä ja kakun kanssa Irish coffee. Nam!
Illallisen jälkeen suuntasimme pyörillä keskustaan ja päädyimme yökerhoon nimeltä Jimmy Woo, joka on yksi Amsterdamin tunnetuimmista yökerhoista. Kerrassaan ihana ilta!





Tämä viikko on alkanut arkisilla meiningeillä. Tänään meillä oli koulusta vapaata. Oon lähes koko päivän yrittänyt tehdä kaikkia kouluhommia, ja nyt rupeaa kaikki olemaan paketissa. Lisäksi siivosin mun huoneen ja kävin juoksulenkillä. Huomenna taas luennoille. Nää päivät vaan lentää!

maanantai 22. syyskuuta 2014

Pikakuulumiset

Pikakuulumiset Amsterdamista. Täällä arki rullaa. Viikot on menny todella nopeasti kouluhommien parissa. Vihdoin ja viimein meillä on introduction viikot paketissa ja tällä viikolla alkaa varsinaiset luennot. Saatiin tänään vihdoin tehtyä viimeinen nettitentti introduction viikkoja osalta, joten nyt voi vähän hengähtää. Tulevilla viikoilla otetaan käsittelyyn eri maiden ruokakulttuureja. Tiedossa muutama keittiötuntikin. Tiedossa mm. mustikkakukkoa. ;) Kivaa ja erilaista koulua tiedossa siis.



Tuntuu ihan todella hyvältä, kun on löytänyt arkirutiinit täällä. Normaalisti mennään kouluun aina yhdessä mun kämppisten kanssa. Koulun jälkeen/illalla suunnataan salille tai lenkille ja monesti tehdään illallista yhdessä. Ostettiin myös uusi uuni keittiöömme, koska vanha oli rikki. Muutama kakku on tullut siis myös leivottua. Juuri äsken leivottiin baanani-suklaakakkua ja viime viikonloppuna pyöräytettiin mutakakku.

Ihan huippua kun kämppikset on todella samanhenkisiä kuin itse on. Kaikki syö tosi terveellisesti (ja tietty välillä kakkua:D) ja käy salilla säännöllisesti. On ihanaa kun arkirutiinit on suht samat. Oon saanut myös kokkailuihin hurjasti inspiraatiota erityisesti tanskalaisilta ystäviltäni.


Lauantaina oli vaihtareille tarkoitettu avajaisjuhla paikallisessa Panama -nimisessä yökerhossa. Aloteltiin iltaa meidän kämpällä muutaman kämppiksen kanssa ja suunnattiin sitten Panamaan. Oli ihan tosi hauska ilta! 


Kiitos kaikille, jotka ootte lähettäny mulle postia. Onnenkyyneleet tulee joka kerta silmiin kun nään meidän keittiön pöydällä postia mun nimellä. Kiitos! Jokainen kortti on seinällä ja jokaikinen kirje yöpöydän laatikossa, jotta voi ikävän hetkellä kaivaa nopeasti esille. Ikävä teitä!

Nyt nukkumaan, huomenna on pitkä päivä koulussa. Kuullaan!


sunnuntai 14. syyskuuta 2014

A perfect weekend

Tämä viikonloppu on ollut kerrassaan täydellinen. Täynnä aurinkoa ja täynnä ihania ihmisiä. Kouluhommiakaan ei ole juuri tarvinnut miettiä. On vaan voinut täysillä nauttia tästä upeasta kaupungista. Ja mähän olen nauttinut joka sekunnista!


Eilen aamulla käytiin reenaamassa yhdessä tanskapoikien kanssa. Meidän koulun sali on kyllä ihan todella hyvä! Tarpeeksi iso ja laitteita on todella monipuolisesti. Irtopainojakin löytyy reilusti, joten hyvät treenit saa kyllä tehtyä. Paikka on juuri rempattu, pukkareitten uusia kaappeja asennettiin vielä viime viikolla. Kaikki on kyllä pirun modernia! Salille pääsee omalla sormenjäljellä. Uudet pukkarien kaapit toimivat myös sormenjäljellä. Kätevää! Tanskakavereilta oon saanut myös ihan todella hyviä reenivinkkejä. Lisäksi meidän kämpän vieressä on aivan ihana järvi, jonka ympäri kiertää lenkkipolku. Saatoin mainita tästä jo aiemminkin (?) mutta mä oon niin tykästynyt sen järven ympäri juoksemiseen. Matkaa kertyy about 6km, joten se on just passeli! Jos oikein tekee mieli juosta ni ei muuta ku muutama kiekka ympäri. Maisemat on aika mahtavat! Reenimahdollisuuksista ei siis todellakaan voi valittaa - päinvastoin!

Ja hyvä niin. Koska paikallisia herkkuja on syöty niin paljon kun maha vetää. Eilen suunnattiin iltapäivällä kohti Vondelparkia, joka on tosi iso puisto lähellä keskustaa. Puistossa on aina ihan hullusti porukkaa kun on aurinkoinen ilma. Ajetaan yleensä pyörillä keskustaan ton puiston läpi, ja siellä on aina tosi paljon väkeä. Me parkkeerattiin eilen itsemme sinne nurmelle picnic-eväiden kera. Meillä oli viiniä, Heinekenia (totta kai!), Stroopwafeleita (paikallinen herkku), viinirypäleitä, suklaata ja juustoa. Ilma oli mitä parhain ja oli vaan niin hyvä olla. Opetin tanskalaisille kavereille suomea - se vaan on aina yhtä hauskaa! Jatkettiin iltaa myöhemmin italialaiseen ravintolaan lähellä Leidsepleinia ja sen jälkeen drinkeille Blinqiin. Päivä oli niin ihana!





Amstedam on ihan täysin vienyt mun sydämen. Mä oon aivan äärimmäisen onnellinen täällä. Mä oon löytänyt ihan huippuihmisiä mun rinnalle, ja muutenkin tää tuntuu täysin kodilta. Amsterdam on niin ihmisystävällinen kaupunki jos näin voi sanoa. Joka asiassa on ajateltu sen asukkaita ja turisteja myös. Hyviä esimerkkejä on monia. Tässä muutamia! Monissa puistoissa on juomavesipisteet, vessoja ja kioskeja, joista voi ostaa kaikkea syötävää. Pyöräilijöille on omat tiet, liikennevalot ja "parkkialueet". Öisin keskustassa maasta nousee semmosia pömpeleitä, joissa on pisoaareja. Eipä tarvi miesten kuseskella mihinkään kadunkulmaan. ;):D Tekstit ja kuulutukset esim. ratikassa on usein sekä hollanniksi että englanniksi. Täällä on todella helppo viihtyä! 



Tänään käytiin meidän kämpän lähellä olevilla ruokamarkkinoilla. Siellä oli herkkuja eri maista. Satuttiin sinne ihan vahingossa, ja vähän harmitti, että oltiin just syöty. Näytti nimittäin tosi hyvälle! Täällä on koko ajan jotain häppeninkiä eri puolilla kaupunkia, ja ikinä ei tiedä mitä vastaan tulee. Kävelyn jälkeen me pyöräiltiin keskustaan ja istuttiin yhden kanaalin reunalla jokunen tunti. Kanaalilaivoja ja pienempiä veneitä seilasi koko ajan ohi ja me nautittiin auringosta.


perjantai 5. syyskuuta 2014

Back to the basics

Koulua on nyt viikko takana ja yllättävän hyvin on lähtenyt rullaamaan. Aikaiset herätykset eivät ole vielä todellakaan rutiini muutaman viikon lomailun jälkeen, mutta kyllä se tästä lähtee. Ihan mukavasti näyttäisi olevan vapaapäiviä siellä täällä, eivätkä koulupäivät ole kovin pitkiä.
Meillä oli maanantaina ihan lyhyt info alkavasta puolivuotisesta ja tiistaina alkoi sitten todellinen opiskelu. Olen vielä aika hukassa koululla, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa.


Opiskelen siis Hogeschool van Amsterdamissa, Liikunnan ja ravitsemuksen campuksella. Kouluun mulla on kotoa matkaa vajaa kaksi kilometriä eli noin 5-10 minuuttia pyörällä. Koulutusohjelman nimi täällä on Creating food concepts in Europe, ja se pitää sisällään kokonaisuudessaan 30 opintopistettä. Meidän luokalla on 8 vaihtaria ja loput 21 on hollantilaisia opiskelijoita. Kaikki luennot on englanniksi ja meidät vaihtarit on otettu tosi hyvin vastaan.

Koulutuksessa on ensin kolmen viikon intro, jossa käymme läpi perusteita markkinoinnista, busineksesta, ravitsemuksesta yms. Mielestäni ihan hyvä juttu, koska opiskelijat ovat eri tasoilla eri osa-alueilla. Sen jälkeen alkaa varsinaiset luennot, jotka pitävät sisällään mm. business-plania, eri ruokakulttuureja, lisää markkinointia ja ravitsemusta jne. En tarkalleen edes tiedä mitä kaikkea. Mutta vaikuttaa tosi kivalta.

Meillä oli tänään ensimmäiset esitelmät. En ole taas pitkään aikaan pitänyt esitelmää englanniksi, joten täytyy myöntää, että vähän jännitti. Esitelmät arvioitiin, ja ilmeisesti opettajat kiinnittävät huomiota eri asioihin arvioinnissa kuin Suomessa. Lisäksi arviointi täällä on 5,5 - 10 (ainakin tässä esitelmässä oli). Ryhmämme suoriutui vallan mainiosti! Päätin kuitenkin tänne tullessani, etten liikaa keskity arvosanoihin täällä. Totta kai haluan läpäistä kaikki kurssit, mutta vaihdossa on tärkeetä elää myös muuta elämää ja nauttia ajasta ulkomailla. :)


Ja kyllä täällä on nautittukin. En oikeastaan edes käsitä kuinka hyvin olen tänne kotiutunut. Oon viihtynyt ihan sairaan hyvin. Vertaan kokemusta jonkin verran edelliseen vaihtoon, joka oli noin neljä vuotta sitten. Silloin asuin isäntäperheessä, joten ensimmäiset viikot olin aikalailla perheen armoilla sillä en tuntenut vielä ketään. Sen takia luultavimmin podinkin ajoittain kovaa koti-ikävää. Tilanne helpottui kun koulu alkoi ja sain omia kavereita. Täällä sen sijaan olen alusta asti asunut opiskelija-asuntolassa, joka on täynnä samassa tilanteessa olevia kavereita. Monet täällä myös todella samanhenkisiä. Parasta on myös se, että melkeinpä kaikki meidän luokan vaihtarit asuvat tässä samassa talossa ja vieläpä samassa rapussa. Kaiken voi siis halutessaan tehdä yhdessä: kokkailua, shoppailupäivät, koulumatkat, raflaillalliset, kauppareissut, koulutehtävät... Kaiken! Ollaan tosi paljon tehty yhdessä, ja monesti vaan hengaillaan keittiössä ja jutellaan milloin mistäkin. Jos taas haluaa olla yksin, voi vain sulkeutua omaan huoneeseensa ja olla rauhassa. Tämä opiskelija-asunto on ollut mulle niin paras ratkaisu ja viihdyn aivan sairaan hyvin.


Keskiviikkona oltiin syömässä spareribsejä Satellite Sports Caféssa 'all you can eat' -meiningillä. Oli tosi kiva ilma ja istuttiin ravintolan terassilla useampi tunti. Sottasta puuhaa, mutta maistui! Täällä on tosi paljon ihania ravintoloita, terasseja, pubeja ja kahviloita, ja ihmisiä on aina liikkeellä. Illallisen jälkeen suunnattiin vaihtareille järjestettyyn Dutch Pub Quiz:iin, eli hollanti-tietokilpailuun. Tietämystä meidän tiimiltä löytyi aika vähän, varsinkin hollantilaiset julkkikset olivat todella hakusessa. Mutta kaikkea uutta opin kyllä! Tässä muutama fakta, joka jäi mieleen:

- Maan virallinen nimi on Alankomaat, mutta usein käytetään nimeä Hollanti. Oikeasti Hollanti on vain "osavaltio" Alankomaissa.
- Hollantilaiset ovat keskimäärin maailman pisimpiä ihmisiä. Tämä johtuu siitä, että ihmiset täällä juovat niin paljon maitoa.
- Alankomaissa asuu noin 17 miljoonaa asukasta.
- Alankomaissa on yhteensä enemmän pyöriä kuin asukkaita.
- Amsterdamissa on noin 1500 siltaa.


Eilen illalla meillä oli puolestaan luokan tutustumisilta. Meidän koulun vieressä on iso urheiluhalli, jonka yhteydessä on pieni ravintola. Saimme tilata juomista ravintolasta ja lisäksi söimme hollantilaisittain bitterballeneita. Ne on tosi hyviä ja tosi tyypillistä hollantiruokaa. Bitterballenit ovat vähän kuin nugetteja tai kroketteja, sisällä on mössättyä, maustettua lihaa. Oli tosi kivaa tutustua luokkatovereihin ja opettajiin. 

Lisäksi koulun vieressä on iso sali&liikuntakeskus. Sali siellä on tosi hyvä, ja lisäksi heillä on ryhmäliikuntaa. Ostin jo kortin sinne, joka muuten ei ollut pahanhintainen: 70€/puoli vuotta!! Kävin tällä viikolla jo testaamassa salin ja oikein hyvältä vaikutti. Ihan huippua kun kämppikset ovat kanssa innostuneet urheilusta, joten eipä tarvitse salillekaan raahautua joka kerta yksin. 

Tälle illalle suunniteltiin rentoa leffailtaa kämppisten kanssa. Kaikki on aikalailla uupuneita ekasta kouluviikosta, joten uskon leffan jälkeen kömpiväni nukkumaan. 

Hyvää viikonloppua! :)