Meillä oli maanantaina ihan lyhyt info alkavasta puolivuotisesta ja tiistaina alkoi sitten todellinen opiskelu. Olen vielä aika hukassa koululla, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa.
Opiskelen siis Hogeschool van Amsterdamissa, Liikunnan ja ravitsemuksen campuksella. Kouluun mulla on kotoa matkaa vajaa kaksi kilometriä eli noin 5-10 minuuttia pyörällä. Koulutusohjelman nimi täällä on Creating food concepts in Europe, ja se pitää sisällään kokonaisuudessaan 30 opintopistettä. Meidän luokalla on 8 vaihtaria ja loput 21 on hollantilaisia opiskelijoita. Kaikki luennot on englanniksi ja meidät vaihtarit on otettu tosi hyvin vastaan.
Koulutuksessa on ensin kolmen viikon intro, jossa käymme läpi perusteita markkinoinnista, busineksesta, ravitsemuksesta yms. Mielestäni ihan hyvä juttu, koska opiskelijat ovat eri tasoilla eri osa-alueilla. Sen jälkeen alkaa varsinaiset luennot, jotka pitävät sisällään mm. business-plania, eri ruokakulttuureja, lisää markkinointia ja ravitsemusta jne. En tarkalleen edes tiedä mitä kaikkea. Mutta vaikuttaa tosi kivalta.
Meillä oli tänään ensimmäiset esitelmät. En ole taas pitkään aikaan pitänyt esitelmää englanniksi, joten täytyy myöntää, että vähän jännitti. Esitelmät arvioitiin, ja ilmeisesti opettajat kiinnittävät huomiota eri asioihin arvioinnissa kuin Suomessa. Lisäksi arviointi täällä on 5,5 - 10 (ainakin tässä esitelmässä oli). Ryhmämme suoriutui vallan mainiosti! Päätin kuitenkin tänne tullessani, etten liikaa keskity arvosanoihin täällä. Totta kai haluan läpäistä kaikki kurssit, mutta vaihdossa on tärkeetä elää myös muuta elämää ja nauttia ajasta ulkomailla. :)
Keskiviikkona oltiin syömässä spareribsejä Satellite Sports Caféssa 'all you can eat' -meiningillä. Oli tosi kiva ilma ja istuttiin ravintolan terassilla useampi tunti. Sottasta puuhaa, mutta maistui! Täällä on tosi paljon ihania ravintoloita, terasseja, pubeja ja kahviloita, ja ihmisiä on aina liikkeellä. Illallisen jälkeen suunnattiin vaihtareille järjestettyyn Dutch Pub Quiz:iin, eli hollanti-tietokilpailuun. Tietämystä meidän tiimiltä löytyi aika vähän, varsinkin hollantilaiset julkkikset olivat todella hakusessa. Mutta kaikkea uutta opin kyllä! Tässä muutama fakta, joka jäi mieleen:
- Maan virallinen nimi on Alankomaat, mutta usein käytetään nimeä Hollanti. Oikeasti Hollanti on vain "osavaltio" Alankomaissa.
- Hollantilaiset ovat keskimäärin maailman pisimpiä ihmisiä. Tämä johtuu siitä, että ihmiset täällä juovat niin paljon maitoa.
- Alankomaissa asuu noin 17 miljoonaa asukasta.
- Alankomaissa on yhteensä enemmän pyöriä kuin asukkaita.
- Amsterdamissa on noin 1500 siltaa.
Eilen illalla meillä oli puolestaan luokan tutustumisilta. Meidän koulun vieressä on iso urheiluhalli, jonka yhteydessä on pieni ravintola. Saimme tilata juomista ravintolasta ja lisäksi söimme hollantilaisittain bitterballeneita. Ne on tosi hyviä ja tosi tyypillistä hollantiruokaa. Bitterballenit ovat vähän kuin nugetteja tai kroketteja, sisällä on mössättyä, maustettua lihaa. Oli tosi kivaa tutustua luokkatovereihin ja opettajiin.
Lisäksi koulun vieressä on iso sali&liikuntakeskus. Sali siellä on tosi hyvä, ja lisäksi heillä on ryhmäliikuntaa. Ostin jo kortin sinne, joka muuten ei ollut pahanhintainen: 70€/puoli vuotta!! Kävin tällä viikolla jo testaamassa salin ja oikein hyvältä vaikutti. Ihan huippua kun kämppikset ovat kanssa innostuneet urheilusta, joten eipä tarvitse salillekaan raahautua joka kerta yksin.
Tälle illalle suunniteltiin rentoa leffailtaa kämppisten kanssa. Kaikki on aikalailla uupuneita ekasta kouluviikosta, joten uskon leffan jälkeen kömpiväni nukkumaan.
Hyvää viikonloppua! :)


Kuullostaa kivalta ja ihana kuulla että sulla kaikki hyvin sielä ! :) Toivottavasti pääsen käymää sielä myös ;)
VastaaPoistaKiitos Krista! :) Kaikki edelleen paremmin ku hyvin. Toivottavasti pääset käymään jossain vaiheessa, tää on upea paikka!
VastaaPoista