Keittiötunti koulussa oli mielenkiintoinen. Aiheena oli eri maiden ruokakulttuurit, osa 1. Meidän oli etukäteen pitänyt tutustua eri maiden ruokakulttuureihin pienissä ryhmissä. Meidän ryhmällä oli aiheena Unkari, Romania ja Bulgaria. Lisäksi olimme etsineet reseptejä, joita aioimme tunnilla valmistaa. Keittiötunti oli todella erilainen kuin mitä meillä TAMK:ssa on. Ensinnäkin, meininki muistutti mua lähinnä yläasteen kotitaloustunneista. Toiseksi, täällä ei olla läheskään yhtä tarkkoja kuin Suomessa. Meillä sai olla omat kengät ja vaatteet, joiden päällä oli esiliina. Korut sai kaikki olla yllä ja hiukset oli ok kun oli vaan jotenkin vähän kiinni. Erilainen kokemus! Meininki oli tosi kaukana ammattikeittiöstä, mutta tämä oli todella virkistävää vaihtelua. Keittiöllä ei ollut suurtalouskeittiön laitteita, vaan pienet koneet ja joka ryhmälle oma työtaso. Tiskit tiskattiin lopuksi käsin, sillä tiskikonetta ei ollut. Jos jotenkin voi siis kuvailla niin kotitaloustunnit yläasteelta.
Lopuksi maistelimme yhdessä tuotoksiamme ja samalla keskustelimme eri maiden ruokakulttuureista. Opin valtavasti ja oli mukavaa maistella ruokia eri maista.
Viikonloppuna tosiaan tiedossa oli juhlaa. Yksi rakkaista tanskalaisista kämppiksistäni täytti viikonloppuna 25 vuotta, joten järjesteimme lauantaina juhlat. Alunperin tarkoitus oli mennä illalliselle ravintolaan, mutta päätimme järjestää illallisen kotonamme. Koristelimme keittiön ilmapalloilla, koristenauhoilla, Tanskan lipuilla ja isolla synttärikortilla. Illalliseksi päädyimme valmistamaan "riisirullia" (onkohan niille suomeksi joku parempi nimi?!). Käärimme paljon eri vihanneksia, kanaa, maapähkinävoita, hapanimeläkastiketta ja mausteita riisikuoren sisään. Ihan superhyvää! Niitä varmasti on Suomessakin, ei vaan ole koskaan tullut mun kohdalla vastaan. Mutta ehdottomasti haluan syödä uudelleen. Tosi hyvää! Jälkkärinä tietenkin synttärikakku. Olimme leiponeet toisen tanskalaisen ystäväni kanssa synttärisankarille Oreo-vaahtokarkki-brownien synttärien kunniaksi. Lisäksi hyvää viiniä ja kakun kanssa Irish coffee. Nam!
Illallisen jälkeen suuntasimme pyörillä keskustaan ja päädyimme yökerhoon nimeltä Jimmy Woo, joka on yksi Amsterdamin tunnetuimmista yökerhoista. Kerrassaan ihana ilta!
Tämä viikko on alkanut arkisilla meiningeillä. Tänään meillä oli koulusta vapaata. Oon lähes koko päivän yrittänyt tehdä kaikkia kouluhommia, ja nyt rupeaa kaikki olemaan paketissa. Lisäksi siivosin mun huoneen ja kävin juoksulenkillä. Huomenna taas luennoille. Nää päivät vaan lentää!







Ei kommentteja:
Lähetä kommentti