Reilu viikko Amsterdamia takana. Aika on mennyt ihan siivillä, enkä ole kauheesti ehtinyt koneen ääressä näpytellä. Nyt kuitenkin on hetki aikaa kirjoittaa kuulumisia.
Ensinnäkin. Amsterdam on UPEA! Ihmiset on ihan mahtavia ja todella avuliaita. Lähes kaikki puhuu sujuvaa englantia, joten kielen kanssa ei juurikaan ole ongelmia ollut. Toki joskus paikkojen nimet tuottaa vaikeuksia. Amsterdam on todella avoin ja rento kaupunki. Keskusta on täynnä kanaaleja, joten vettä näkyy joka puolella. Vaikka kyse on miljoonakaupungista, on tunnelma jossain määrin kuin pikkukaupungissa. Kadut ovat tosi kapeita, rakennukset aika vanhoja eikä moderneja pilvenpiirtäjiä tms. ole missään. Pyöräilykulttuuri on täällä ihan omaa luokkaansa. Pyöriä on joka paikassa ja kaikkialla. Pyöräilijöille on omat tiet ja liikennevalot. Itsekin sain alkuviikosta hommattua pyörän. Saa nähdä kauan kestää tallessa, vaikka siinä on kaksi lukkoa. Pyöriä nimittäin varastetaan ihan älyttömän paljon. Kahden kaverin pyörät on jo viety ja me ollaan asuttu täällä vasta viikko.
Matkat tänne menivät todella sujuvasti. Eniten lähdössä tuotti ongelmia pakkaaminen. Mitä ottaa mukaan puoleksi vuodeksi? Mahdollisimman vähän! Sen olin oppinut edellisestä vaihdosta. Silti meinasi painorajat paukkua vaikka otin vain muka tarpeellista tavaraa. Hollantilainen ystäväni tuli minua lentokentälle vastaan. Ihan mieletön tunne nähdä monen vuoden jälkeen! Hän myös auttoi minua hoitamaan käytännönasioita ensimmäisinä päivinä. Ensimmäisten päivien must-juttuja oli mm. saada hollantilainen puhelinnumero, hommata matkakortti julkisiin kulkuneuvoihin, saada avauimet mun opiskelija-asuntoon ja tietenkin hommata pieniä juttuja omaan huoneeseen, jotta se tuntuisi kodilta.
Mun kämppä on tosi kiva! Hain sitä koulun kautta etukäteen internetissä. Amsterdamista on tosi vaikea saada asuntoa varsinkin näin syksyllä kun opiskelut alkavat. Mulla on oma huone ja oma kylppäri. Lisäksi meillä on yhteinen, melko iso keittiö ja olohuone. Pesukone löytyy myös ja siivousvälineitä. Edelliset vaihtarit ovat jättäneet keittiöön tosi mukavasti astioita jne. joten niitä ei ole juurikaan tarvinnut ostaa. Asun opiskelijatalossa, jossa jokaisella "käytävällä" asuu tietääkseni yhteensä 14 opiskelijaa, joiden kanssa jaetaan yhteiset tilat. Mulla on käynyt tosi hyvä tuuri, koska kämppikset on ihan mahtavia. Suurin osa heistä on tanskalaisia, mutta porukkaa on myös Ruotsista, Kreikasta, Unkarista, Espanjasta, Venäjältä, Irlannista ja Kiinasta. Melko kansainvälistä meininkiä! Pitää kirjoittaa myöhemmin lisää asuntolasta kun saan otettua lisää kuvia.
Viime viikko meillä oli Introduction Week. Meille oli järjestetty tosi paljon ohjelmaa, johon yhteensä noin 800 vaihtaria sekä yliopistolta että ammattikorkeasta osallistui. Viikko oli ihan huikea ja sain tosi paljon uusia kavereita! Tämä viikko on ollut lähinnä käytännönasioiden järjestelyä ja vapaata hengailua. Ollaan vietetty tosi paljon aikaa mun kämppisten kanssa, katsottu leffoja ja käyty paikoissa. Huominen on vielä lomailua ja maanantaina aloitetaan sitten koulutyö. Innolla odotan! Mun kämppiksistä tosi moni tulee samalle kurssille mun kanssa, mikä on myös kivaa!
Pitää myöhemmin kertoa lisää Introduction viikosta, kämpästä ja muutenkin kaikesta. Ehdinhän mä jo Disneylandissakin käymään, ja siitä riittää tarinaa! Nyt kuitenkin untenmaille. Goede nacht!



Jaahas, mun kommentit ei tahdo tulla tänne! :D Ylempään postaukseenkin yritin jo vaikka kuinka kauan. Ja joskus aiemmin tähän tai tohon ensimmäisen postaukseen. Voi hö! Mutta tosiaan, niin lottovoitto, että porukka on siellä samanhenkistä kuin sinä my sunshine! <3 Ja vaikuttaa, että siellä koulussa otetaan ihan superhyvin myös vaihtarit huomioon.
VastaaPoistaVaihdoin noita kommenttiasetuksia vähän, nyt kuka tahansa voi kommentoida. Jos se vähän auttaisi asiaa !? :D
VastaaPoistaVaihtarit on otettu superhyvin huomioon, mikä on helpottanu sopeutumista. :) Meidän luokka on ihan mahtava, aina saa apua kun sitä vaan tarvii. Ja kivaa, että vaihtarit asuu mun kanssa samassa talossa. :)
halauksia! <3