keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Koti

On jo korkea aika vähän raottaa ovea mun kotiin täällä. Tämä postaus on pitänyt tehdä jo niin kauan, mutta nyt vasta sain vihdoin aikaiseksi räpsiä vähän kuvia tätä varten. Eli tervetuloa mun tämänhetkiseen kotiini!

Asun siis opiskelijakämpässä. Kämppä sijaitsee länsi-Amsterdamissa ja tästä on keskustaan matkaa varmaan joku 7-8 km, ja tämä on vähän semmosta "ghetto-aluetta". Tällä alueella asuu tosi paljon maahanmuuttajia (Turkista, Marokosta jne.) ja se näkyy vahvasti katukuvassa. Täällä näkee kyllä yhtä jos toista. Talot täällä on aika rumia eikä yhtään tyypillisiä amsterdamrakennuksia. Pelkkää betonia aikalailla. Toisaalta alunperin kouvolalaisen tytön on ollut helppo sopeutua. ;) Loppujen lopuksi tämä on kuitenkin ihan mukavaa seutua, ja toi järvi meidän kämpän vieressä tekee kyllä tosi paljon. Tarjoaa mahtavat lenkkimahdollisuudet ja muutenkin tuo kivaa maisemaa. Ja isona plussana tää kämppä on niin lähellä koulua!

Ensin kuvia mun huoneesta. Mulla tosiaan on oma kylppäri, mikä on suuri plussa! Mun huone on ihan kompaktin kokonen ja tämä oli valmiiksi kalustettu. Itse olen hommannut muutamia koristeita ja sisustusjuttuja tänne tekemään tätä kodikkaaksi. Kovin paljoa ei ole viitsinyt ostaa, koska kaikkea ei kuitenkaan saa raahattua koti-Suomeen. Paljon olen saanut myös lainaan hollantilaiselta ystävältäni (pyyhkeitä, peittoja, tyynyjä, varapatjan yms yms) ja se on kyllä ollut tosi suuri apu.
En tajua miksi yhden seinän pitää olla sininen. Lisäksi se on täynnä valkoisia länttejä, sillä entisillä asukkailla on ilmeisesti ollut julisteita tms. seinällä ja niistä on jäänyt jäljet. Toisaalta tämä sininen seinä on ihan inhimillinen, koska kämppiksillä on myös vihreitä ja oransseja seiniä.



Minä mukavasti ikkunassa! :):)




Meillä on täällä kämpässä semmonen pitkä käytävä, jonka varrella on kaikkien huoneet. Yhteensä meitä on siis 13 opiskelijaa yhdellä käytävällä. Käytävän päässä on kaksi huonetta: pieni huone, jossa on pesukone ja kuivausrumpu sekä suurempi huone, jossa on keittiö ja olohuone. Meidän keittiö on vaihtelevasti siistissä ja ei-niin-siistissä kunnossa. Mä olen aikamoinen siivoushirmu ja tykkään pitää keittiön siistinä. Kaikilla ei ole ihan täysin samat siivouskäsitykset, joten välillä keittiö on suoraan sanottuna aika pommin jäljiltä.
Meidän keittiö on myös täynnä kuvia ja mitä mielenkiintoisinta rojua edellisiltä opiskelijoilta. Seinillä olevat tekstit ja koristeet on aika pitkälti edellisiltä asukkailta. Aika hauskaa, että jokainen jättää tänne oman jälkensä.
Meillä on jokaisella jääkaapissa omat hyllyt ja lisäksi omat vetolaatikot kuivatavaroille. Kuvissa näkyy oransseja lappuja, joissa lukee meidän nimet. Lisäksi lappuja on huonekaluissa. Yhtenä iltana aika kauan sitten askarreltiin noita lappuja ja jokainen sai kirjoittaa kyseisen huonekalun tai keittiölaitteen nimen omalla kielellään.
Mä askartelin meille myös Kitchen Notebookin, johon me kirjoitellaan muuten vaan viestejä ja informoidaan toisiamme erilaisista asioista. Se on ollut kovassa käytössä!
Lisäksi meidän keittiönpöydällä on MAILBOX, johon tuodaan aina postilaatikossa olleet postit. Sieltä jokainen voi sitten napsia omansa. Lämmin kiitos kaikille teille, jotka olette laittaneet mulle postia! Kyyneleet tulee silmiin joka kerta ja se vaan tuntuu ihan mielettömän hyvältä! Kiitos!







Siinäpä mun kotia. Vaikka mä pidemmän päälle kaipaankin omaa asuntoa, tämä on ollut ihan paras ratkaisu täällä. Aina on juttuseuraa jos sitä kaipaa ja omaa aikaa saa menemällä omaan huoneeseen. Yhteiset illallishetket, kahvi- ja teehetket sekä yhdessä leipominen on ihan parasta! Ja mulla on kyllä ihan huippukämppikset.

Amsterdamissa on alkanut ilmat viilentyä. Plussan puolella mennään kuitenkin vielä reilusti. Viikonlopuksi mä saan taas ihania vierailijoita Suomesta. Sitä odotellessa!
Mukavaa viikkoa!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti