lauantai 10. tammikuuta 2015

Back to December

Kylläpä ovat viikot vierähtäneet nopeasti. Mitä lähemmäs loppua tullaan, sitä nopeammin aika vaan menee. Ihan hullua, että muutaman viikon päästä koko vaihto on ohi ja on aika palata Suomeen. Mä olen nauttinut koko joulukuun ja tän tammikuun alun niin täysillä ajasta täällä, että blogikin on jäänyt ihan unholaan. Nyt ajattlein kuitenkin kirjoitella vähän kuulumisia tässä tentteihin lukemisen ohella. Ensi viikolla tosiaan tenttiviikko. Jännittää! Sen jälkeen vielä viikon verran nautiskelua Amsterdamista, toivottavasti ilman uusintatenttejä.

Käyn nyt jo aikalailla läpi tätä lähtemisprosessia. Ei tule tosiaankaan olemaan helppoa. Jotenkin aika on mennyt ihan liian nopeasti ja ei olisi vielä yhtään valmis lähtemään. Toisaalta on taas ihanaa palata kotiin ja omaan asuntoon ja ennen kaikkea arkirutiineihin siellä. Mutta ikävä tulee. Ihan järjetön ikävä. Kaikkea ja kaikkia!

Joulukuu oli täynnä kaikkea jännää. Amsterdamissa tapahtui tosi paljon kaikkea koko ajan. Tässä kohokohtia mun joulukuusta:

Hollannissa joulu ei ole kovinkaan suuri juhlapyhä. Monet syö kyllä jouluillallista perheen/ystävien kanssa, mutta samanlaisia traiditoita tai perinneruokia ei ole niin kuin esimerkiksi Suomessa.
Meidän luokkalaiset halusi tutustuttaa meidät vaihtarit kuitenkin hollantilaiseen joulunaikaan. Hollannissa juhlitaan Sinterklaasia. Sinterklaas on saapuu kaupunkiin marraskuun lopussa ja silloin on paraateja yms. Joulukuun alkupuolella hän lähtee takaisin ja sinä viikonloppuna lapset saavat joululahjat. Tänä vuonna tuo ajankohta oli 5.-6.12. Sinä viikonloppuna sain itse asiassa isoveljeni ja hänen vaimonsa tänne kylään. Itsenäisyyspäivänjuhlinnat tänä vuonna sisälsivät illallista ja Ajaxin pelin. :)
Me juhlittiin Sinterklaasia seuraavalla viikolla koulussa. Jokainen oli saanut jonkun toisen nimen, ja hänelle tuli ostaa pieni lahja sekä kirjoittaa runo. Sitten me vaihdettiin lahjoja ja luettiin runot ääneen. Se päivä oli tosi kiva! :)




Viimeiset isot vaihtaribileet. Päätettiin mun kämppisten kanssa mennä kaikki yhdessä. Oli ihan tosi hauskaa ja kiva oli nähdä myös kaikkia tuttuja, joihin täällä on saanut tutustua. Koskaan en ole muuten polkenut niin kaatosateessa kotiin kuin sinä iltana. Matka kotiin kesti yli tunnin ja oltiin niin litimärkiä ja jäässä kun päästiin kotiin. Mutta hauska ilta silti! :)


Vietettiin kämppisten kanssa tyttöjen iltaa juuri ennen joululomalle lähtöä. Käytiin ensin syömässä tunnelmallisessa ravintolassa ja sen jälkeen suunnattiin kansallisbalettiin katsomaan Tuhkimo-balettia. Olin jo pitkään halunnut mennä teatteriin tai muuhun kulttuurihommaan, ja toi baletti oli kyllä ihan nappivalinta. Kerrassaan upea esitys! 


Museoita tuli myös kierrettyä jonkin verran. Kävin mm. uusintakierrokset Anne Frankin talossa ja Van Gogh museossa, Rijksmuseossa,  Stedelijk-museossa ja tulppaanimuseossa. Käytettiin vapaapäivät usein hyödyksi heräämällä ajoissa ja suuntaamalla johonkin museeoon kämppikseni kanssa.


Söin elämäni ensimmäisen tanskalaisen jouluaterian. Tanskalaiset kämppikseni järkkäsivät meille jouluillallisen. Maut oli tosi lähellä suomalaisia perinnejouluruokia, joten maistui! Päätettiin myös kämppisten kanssa kirjoittaa toisillemme runoja ja kaiken sen jälkeen katsottiin vielä joululeffaa: Love actually.


Yksi ehdoton kohokohta oli myös Lucianpäivä. Järjestettiin meidän luona joulujuhlat, jonne oli kutsuttu pääasiassa pohjoismaalaisia opiskelijakavereita, mutta myös muutamia muunmaalaisia. Jokainen kokkasi tai toi mukanaan jotain jouluista syötävää ja juotavaa ja sitten syötiin yhdessä. Mä leivoin joulupipareita. Meillä oli myös riisipuuroa, glögiä, suklaata, lihapullia jne. Nam! Ohjelmaan kuului myös joulukoristeiden askartelua ja saatiin koristeltua meidän keittiöstä aika ihanan jouluinen.






Joululomaa meillä oli parisen viikkoa ja siitä suurimman osan vietin koti-Suomessa. Joulu on mulle niin perhekeskeistä aikaa, että oli ihanaa olla kotimaisemissa oman perheen ja ystävien kanssa.

Joulun jälkeen palasin kuitenkin jo takaisin tänne uudenvuoden viettoon. Meillä oli kylässä tanskalaisten kämppisteni koulukavereita Tanskasta, joten meitä oli aika iso juhlaporukka koolla. Söimme illallisen meillä, jonka jälkeen suuntasimme uudenvuodenjuhliin Roest-nimiseen paikkaan. Siellä oli isot juhlat ilotulitteiden ja hyvän musiikin kera. Juhlintaa jatkui aamuun asti ja oli ehdottomasti yksi parhaimmista ellei paras uusivuosi!



2 kommenttia:

  1. Oi että! Aikamoista juhlaa, vipinää ja vilskettä siis ollut siellä loppuaika! Ja niin nättinä oot ollut. ;) Mutta niin parasta saada sut takaisin tänne. <3

    VastaaPoista
  2. Kiitos rakas! Terkkuja Amsterdamin lentokentältä, täällä mä odottelen. :) Pian nähdään <3! En malta oottaa! Onneks sä oot siellä!!

    VastaaPoista